עמי סלנט

עמי סלנט

יום ראשון, 18 בפברואר 2018

קרניבל המסיכות בונציה - פברואר 2018, חלק א'



 קרנבל המסיכות בוונציה החל את דרכו במאה ה-13 כחגיגות, שנועדו לציין את המעבר מהחורף לאביב. חבישת המסיכות אפשרה לטשטש את פערי המעמדות בקרב תושבי ונציה וכך, עניי העיר יכלו ליהנות מאווירת הפסטיבל לצידם של רמי המעלה. בנוסף, המסיכות אפשרו לתושבי העיר לעסוק בפעילויות שהיו אסורות בחיי היום-יום, כמו הימורים. במהלך ימי הפסטיבל התקיימו חגיגות לאורך כל היום והלילה ברחובות העיר ובחצרות ארמונותיה.


במאה ה-18 נאסר על קיומו של הפסטיבל ורק בשנת 1980 הוא שב להתקיים ברחובותיה של ונציה.

מקור מנהג המסכות לא ברור וישנם מספר הסברים. אחד מהם לוקח אותנו אחורה לימי הביניים, שבהם התחוללו בוונציה נשפים ומסיבות אליהם הגיעו האצילים עם תלבושות מהודרות ומסכות, שנועדו לשמור על האנונימיות שלהם. בעזרת המסכות האצילים יכלו ליהנות ולשחק במועדונים יחד עם פשוטי העם, להמר במשחקי מזל ולהסוות את זהותם. מסמך שנכתב ב-1268 על ידי עיריית ונציה אוסר על קיום מפגשים מסוג זה, משום שמשתתפי הנשפים היו ידועים בפריצות ומתירנות מינית.

מקור אחר של הקרנבל הוא הקומדיה דל ארטה, תיאטרון של אלתור שנוצר במאה ה-16 בברגמו (Bergamo) זהו תיאטרון של אלתור, המבוסס על נושא קבוע מראש, עם קטעים מבדחים שמבצעים שחקנים מחופשים, המייצגים טיפוסים מוכרים וידועים לכלל הצופים. המסכות הידועות ביותר מן הקומדיה דל ארטה הם 'הקפיטן' שהוא חייל פחדן; 'פולצ'ילנה' הרברבן, 'קולומבינה' משרתת הגבירה; 'פירו' המאהב החושני; 'פנטלונה' הליצן בעל הגינונים; 'סקאפינו' הנוכל; 'סקאראמוש' השועל; 'ארלקינו' המשרת התמים והשוטה, המדבר בשפה עממית ומרבה להתקוטט; פולצ'ינלה, אחיו של ארלקינו, בעל האף הארוך והעקום.

נפוצה במיוחד המסכה באוטה, המוכרת כבר מימי הביניים.  המסכה מכסה את מחצית הפנים ויש לה אופי מפחיד. חובשי מסכה זאת לובשים בדרך כלל ביחד גם גלימה השחורה "טאבארו" וכובע שחור בעל שלש פינות.  מסכה מפורסמת אחרת היא מסכת הרופא בזמן מגפת דבר.  המסכה בעלת אף ארוך דמוי מקור ומשקפיים, והיא אכן שמשה רופאים. מסכה מפורסמת המיועדת לנשים נקראה "מורטה", ומזכירה שפחה צפון אפריקאית. הפה במסכה זו חסום, רמז לנשים שלא לתת את קולן בציבור.

ישנן תחופשות המדמות סגנון לבוש מימי הביניים המאוחרים או הרנסאנס.

בנוסף למסכות ותלבושות אלו, קיימת קבוצה שנייה של מסכות, ואלו "מסיכות של רעיון", מסכות של המצאה, שאפשר לראות בהן יצירות אומנות מקוריות, מעין פיסול חי. 

בשונה מהקרנבל בברזיל, הנחגג בעיקר בתהלוכות ומסיבות יזומות, פסטיבל המסכות של ונציה הוא למעשה אירוע אינדיבידואלי במסגרתו בודדים בוחרים להתחפש ולחגוג ברחובות כמיטב המסורת. את המסכות, המהוות פריט חובה בכל תחפושת, מכינים באמצעות עיסת נייר המסתירה את החלק העליון של הפנים או את כולו, ומעצבים בסגנון הקומדיה האיטלקי הנודע – קומדיה דל ארטה.

ברחבי העיר ניתן ליהנות משלל מופעי רחוב, תהלוכות ומסיבות.

מה היא המוטיבציה של אלפי האיטלקים להתחפש כל שנה בקרניבל ונציה ? 

נכון כי אווירת המקום מניעה רבים מהאיטלקים להגיע כל שנה לונציה ולהציג את התחפושת הייחודית שלהם , אבל אין להתעלם גם מהפרסים הכספיים לזוכים במקומות הראשונים . פרסים אלו מגיעים לסכומים של 15 אלף יורו לשלושת המקומות הראשונים בתחרות התחפושות. 

הבאנו , בינתיים , כמה צילומים מרהיבים מהקרנבל הנוכחי 2018 שהתקיים בונציה בין ה28 לינואר ל13 לפברואר 2018 .

השנה יצא לי להשתתף בקרנבל בונציה במסגרת קבוצה של סולו איטליה .

חלק גדול מהצילומים הם שלי ושל נורית סלנט:












אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה