עמי סלנט

עמי סלנט

יום ראשון, 2 באוקטובר 2016

מסע עולמי בין סמטאות עתיקות ורחובות אחוריים – חלק א' , גירונה ושוטקהולם




בערים אירופאיות רבות, הסמטאות הן מה שנשאר ממתווה דרכים עירוני שנוצר בימי הביניים  בהתפתחות האורבנית של הערים העתיקות, סמטאות איפשרו העברה ומסירה של סחורות אל אחורי הבתים. 

במקרים אחדים, הסמטאות היו בסך הכל רווח שהושאר במכוון בין בניינים בעת בנייתם, למשל כדי למנוע התפשטות אש בעת שריפות.

הואיל ואנו היום בחגי ראש השנה , נתחיל, לכן , את מסענו בסמטאות העתיקות ביותר באירופה בעיר גירונה, ספרד  היכן שהייתה הקהילה היהודית העתיקה  ביותר עד גירוש ספרד .

האזכור הראשון להתיישבות יהודית צפופה  בגירונה , ספרד, הוא מהשנים 889 ו 890, כאשר 25 משפחות מן הפרוורים הסמוכים לעיר עקרו לבתים אשר הוקמו בסמוך לקתדרלה ושימשו קודם לכן את הכמורה. מבתים אלה, העומדים במקום בו משתרעת כיום "כיכר השליחים" (Plaça dels Apòstols) התפשטו בהדרגה לאזורי העיר התחתית עד יצירת רצף עירוני המוכר בשם קאל, שם המופיע לראשונה בתעודה משנת 1160. במהלך תקופת הזוהר של האל-חמה, או הרובע היהודי, הגיעה אוכלוסיית הקאל ליותר משלוש מאות נפש.

רחוב לה פורסה (Carrer de la Força) הנתיב ששימש בעבר את Via Augusta הרומית, היה העורק הראשי של הקאל והציר סביבו נסב כל הרובע כולו. רחוב צר וחשוך זה, שטיפס משפת הנהר אונייר לעבר המדרג בו ניצב כיום בניין ה- Pia Almonia. משמאל, מתמרות חזיתות כהות נפתחות לעבר מבואות ללא מוצא הגובלים בחומה ומתנהלים לאורכה. מימין חולפים רחובות אפלים למדי עדיין, אך ארוכים יותר, ותלולים המובילים לפתע לחלקה העליון של העיר.

כיום עדיין ניתן להבחין בסבך הסמטאות הצפוף של הקאל העתיק המשתרע למרגלות אתריה הנפלאים של גירונה ההיסטורית.

תקופות זמן ארוכות עברו על היהודים מבלי לצאת את פתח שכונתם. אם היה בכוחן של תקנות מגבילות אלה להקל על חלוף העתים, עדיין נותרו אחרות שהקשו עוד יותר. בשנת 1442 פורסמו צווים חדשים לחסימת הקאל ואסרו על תושבי העיר הנוצרים לשכור מן היהודים את בתיהם .

ב- 31 במרס 1492, הוציאו פרדיננד ואיזבל מקסטיליה ואראגון, הידועים בכינוי המלכים הקתוליים, צו המגרש את היהודים מתחומי ספרד. ההחלטה המפורשת לא הותירה בידי היהודים ברירה אלא המרת אמונתם הדתית או לחלופין נטישת ביתם ויציאה לגלות.









שוטקהולם , שבדיה


הסמטאות ברובע העתיק של שוטהולם קיימות עוד משנת 1520 והן צבעוניות מאד ושוקקות ברובע העתיק של שוטקהולם הנקרא Stan Gamla


העיר העתיקה נקראת גמלה סטאן (Gamla Stan) ובה סמטאות מרוצפות אבן, חלונות גותיים וגגות מצופי נחושת. מסעדות אותנטיות וחנויות מושכות-עין ממוקמות לצד ארכיטקטורה מהמאה ה-16 באי נמל ימי-ביניימי זה.
   






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה